Amarilla-sociala-medier-som-foretag

Sociala medier – ska man ha det som företag?

Facebook. Instagram. LinkedIn. Youtube. Twitter. TikTok. Clubhouse. Och lika många till … Herregud – behöver man ha alla?

Lugn i stormen. Du behöver inte ha alla. Du kanske inte ens behöver ha någon. Allting beror på. Det beror på vilket syfte du har med din närvaro i sociala medier.

Hur börjar man?
Vi skulle råda dig att skapa ett redaktionsråd med deltagare från olika avdelningar på företaget för att säkerställa att innehållet blir rätt. Därefter behöver du utse en ansvarig person som antingen blir administratör för era olika konton, eller som blir ansvarig mot reklam-/kommunikationsbyrån.

Gör därefter en plan som sträcker sig minst fyra veckor fram. Du anar inte vad fort veckorna snurrar på när man arbetar med sociala medier. Bestäm er samtidigt för hur många inlägg ni vill göra per vecka (det är det vanligaste att man jobbar per vecka, men det beror ju helt på vad ni är för typ av företag och vilket produkt- eller tjänsteutbud ni har).

Tänk på att alla inlägg ni gör, gör ni med tanke på målgruppen. Det är frestande att lägga upp bilder på All-time-high-tårtan och visst kan det vara ett bra inlägg, men inte för många gånger. Ställ er alltid frågan: Varför lägger vi ut det här? Vilket är syftet? Intresserar det vår målgrupp? Kundnytta är ett heligt ord som alltid bör finnas i bakhuvudet.

Vi får inga följare!
Det kan vara trögt men tänk på att det till en början beror på att målgruppen (era kunder) inte vet om att ni finns. Ni bör därför börja med att bygga målgruppen. Facebook, till exempel, har fina verktyg för det – och det behöver heller inte kosta många kronor.

När målgruppen har börjat växa är det kanske dags att plocka fram några riktiga godbitar som ni kan sponsra. Sponsrade länkar är ett jättebra sätt för att nå ut med budskapet till många inom målgruppssegmentet. Möjligheten med sponsrade länkar finns i de flesta sociala medier.

Om man skapar innehåll som tilltalar många börjar man snart att dela era inlägg och för varje delat inlägg syns ni ännu lite mer. Med rätt balans av kundnytta, underhållsvärde, rörligt media, white papers, artiklar, lediga tjänster och presentation av nyanställda har ni snart en utmärkt marknadsföringskanal med direktkontakt med era kunder.

Lycka till! Det är oerhört stimulerande att kommunicera med kunderna på detta sätt.

hello-yellow-nyhetsbrev

Vad kul att du vill prenumerera
på vårt nyhetsbrev.

Vi ser fram emot att få dela med oss av nyheter och bjussiga tips till dig. 

hello-yellow-nyhetsbrev

Vill du lära dig något nytt?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Vi delar med oss av nyheter och bjussiga tips.