Har du koll på de nya reklamreglerna?

Konsumenter behöver förstärkt skydd och därför har nya lagändringar trätt i kraft från den 1 september 2022.

Det är inte ”bara” att göra reklam för produkter och tjänster. Det finns mycket att ta hänsyn till, särskilt när reklamen vänder sig till konsumenter. Visste du att man inte kan marknadsföra miljöcertifierade produkter utan att samtidigt informera om vad märkningen innebär? Eller att en ny bestämmelse i prisinformationslagen kräver att företaget ska skriva ut vad det lägsta priset har varit de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Bryter företagen mot de nya reglerna kan det bli dyrt.

Bakom de nya svenska lagändringarna som trädde i kraft 1 september 2022 ligger ett EU-direktiv. Några av de nya skärpta reglerna listar vi här:

Kundrecensioner
Om ett företag lyfter fram kundrecensioner måste de även berätta om hur de med säkerhet vet att recensionen kommer från någon som faktiskt använt produkten.

Miljömärkningar
Miljöpåståenden och miljömärkningar måste förklaras. Informationen ska ges på ett lättförståeligt sätt i omedelbar närhet till märkningar och påståenden.

Hejdå till fejkreor
När ett företag sänker priset på en produkt/tjänst behöver företaget skriva ut vilket det lägsta priset har varit för produkten de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Detta ska stå vid sidan av det sänkta priset.

Avgifter om företaget bryter mot nya reglerna
Taket om 10 miljoner kronor tas bort och marknadsstörningsavgiften kan nu uppgå till fyra procent av företagets årsomsättning (föregående år).

För dig som vill veta mer kan du se friade och fällda beslut från Reklamombudsmannen här »
Konsumentverket informerar om de nya tuffare kraven »
Ladda ner Regeringens proposition »

Är du osäker på om din marknadsföring håller måttet?
Kontakta oss på Amarilla.

hello-yellow-nyhetsbrev

Vad kul att du vill prenumerera
på vårt nyhetsbrev.

Vi ser fram emot att få dela med oss av nyheter och bjussiga tips till dig. 

hello-yellow-nyhetsbrev

Vill du lära dig något nytt?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Vi delar med oss av nyheter och bjussiga tips.