Välj rätt filformat till rätt sak

När ska en vektoriserad fil användas och när passar en jpg bäst? Vilket format är lämpligast på webben, till trycksaker, profilmaterial och grafiska element?
Här beskriver vi de vanligaste filformaten och förklarar vad som skiljer dem åt.

Vektoriserade bilder (exempelvis ai, eps och svg) samt pixelbaserade bilder (jpg, psd, png) är olika sätt att visa och lagra digitala bilder på.

En vektoriserad bild lagrar information med hjälp av linjer, kurvor och former. Det gör att bilden kan skalas upp eller ner utan att förlora detaljer eller kvalitet. Vektoriserade bilder används ofta för att skapa logotyper, grafiska element och illustrationer eftersom det ger skarpa och rena linjer. Vektoriserade filer kräver specialprogram för att öppna, exempelvis Adobe Illustrator.

Pixelbaserade bilder, eller rastergrafik, är uppbyggda av ett raster av bildpunkter, så kallade pixlar. Varje pixel har en specifik färg och position, och tillsammans bildar pixlarna bilden vi ser. Pixelbaserade bilder är mer lämpliga för foton där detaljerna i varje enskild pixel är viktiga och ju fler pixlar bilden har, desto skarpare bild.

Pixelbaserade bilder kan inte skalas upp utan att bli suddiga, eller pixliga som vi brukar säga, eftersom varje pixel blir större när vi förstorar bilden. Oftast mäts upplösningen i ppi, pixlar per tum.

Pixelbaserade filformat

JPEG (Joint Photographic Experts Group)
JPEG, eller JPG, är det vanligaste filformatet för foton och kompatibelt med de flesta program, webbläsare och appar. En JPG-fil komprimerar bilden men behåller ändå en acceptabel kvalitet.

Till webben är JPG-bilder bra eftersom de inte är så stora och därmed laddas upp snabbt på sidan, vilket gillas av sökmotorerna.

PNG (Portable Network Graphics)
PNG använder du när du önskar bättre kvalitet på bilderna och när det inte gör något att filstorleken är större. PNG är också ett pixelbaserat format men komprimerar inte bilden lika hårt när den minskas. PNG fungerar även bra om du önskar bilder, ikoner eller grafik med transparent bakgrund, till en powerpoint exempelvis.

TIFF (Tagged Image File Format)
Tiff används för bilder av hög grafik- och rasterkvalitet och den innehåller mycket information. Med en tiff-fil (eller tif) går ingen bilddata förlorad när filen komprimeras, vilket gör att formatet gärna används av fotografer, grafiker och retuschörer.

Vektoriserade format

AI (Adobe Illustrator Artwork)
Ai-filer är ett vektorformat som passar mycket bra till logotyper och illustrationer. Det krävs dock specialprogram som Adobe Illustrator eller andra Adobe-program för att kunna öppna en ai-fil.

SVG (Scalable Vector Graphics)
SVG är ett webbvänligt vektorformat som passar för grafik och logotyper på webb och för animationer. SVG behåller skärpan och filerna kan förstoras och förminska utan att tappa kvalitet. SVG-filer är skrivna i XML-kod, vilket gör att de lagrar textinformation, vilket gör att sökmotorer som Google kan läsa SVG-grafik med sökord, och det är ju bra.

EPS (Encapsuled PostScript)
EPS-formatet togs fram av Adobe i slutet på 80-talet och var från början ett vektorformat. Det är ett bra filformat för logor och grafik även om ai idag är vanligare.

EPS-filer kan också innehålla bilder eller text och kan alltså användas som rastergrafik också.

Behövs en vektoriserad logo?
Svaret är oftast ja. Även om din logo inte ska förstoras i tryck så kan det behövas i andra fall, exempelvis om det ska bli en utskuren dekal eller om du ska trycka din logo på kläder eller annat profilmaterial – då behöver du ha en vektoriserad fil.

Saknar du en vektoriserad version av din logo? Inga problem, vi på Amarilla kan hjälpa dig. Vi har både kunskapen och programmen som krävs för att göra om loggan från grunden så du får en vektoriserad version av den.

JPG, PNG, AI, EPS, SVG… när ska de olika filformaten användas?
Ladda ner vår lathund för att få snabb överblick över vilket filformat du ska använda till vad.

hello-yellow-nyhetsbrev

Vad kul att du vill prenumerera
på vårt nyhetsbrev.

Vi ser fram emot att få dela med oss av nyheter och bjussiga tips till dig. 

hello-yellow-nyhetsbrev

Vill du lära dig något nytt?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Vi delar med oss av nyheter och bjussiga tips.