Vi lever en stor del av vårt liv digitalt. Vi umgås, handlar, träffar nya kompisar och arbetar via nätet. Vi bär dessutom det digitala livet med oss.
För oss på Amarilla är det viktigt att veta var olika målgrupper finns och hur de rör sig i det digitala landskapet för att vi ska kunna hjälpa våra kunder att nå ut på bästa sätt. Vi har sammanfattat lite intressant fakta från Internetstiftelsens årliga rapport där svenskarnas internetvanor kartlagts. Här kommer lite information i punktform:
Svenskarna och internet
• 9 av 10 är på nätet varje dag
• Var femte pensionär använder inte internet (bland annat av oro för att bli lurade)
• Mobiltelefonen är den digitala enhet som används mest
• Var sjätte har en uppkopplad högtalare i sitt hem 2021
• Bland studerande har 100% en smartphone som de använder dagligen
• 7 av 10 har en uppkopplad armbandsklocka eller smarta strömbrytare och lampor
• I Sverige använder 9 av 10 olika digitala samhällstjänster för pension, sjukvård, kollektivtrafik och annat.
De som står utanför är framförallt de äldsta, varav många har ett stort behov av hjälp med de digitala tjänsterna.
• Den e-tjänst som flest önskar sig är att kunna rösta digitalt
Sociala medier
I Sverige är nästan alla internetanvändare också användare av sociala medier. De tre mest populära är Facebook, Instagram och Youtube, men även Snapchat och Tiktok är viktiga medier i yngre åldrar.
• 95 procent av internetanvändarna har använt sociala medier det senaste året
• Personer födda på 90-talet är de som använder sociala medier allra mest
• Mer än hälften av alla tjänstemän har använt Linkedin det senaste året
• Mer än hälften av de som använder Youtube har använt tjänsten för att titta på instruktionsfilmer
• Tiktok används mest av personer födda på 00-talet
• Nära 4 av 10 av de som arbetar har använt Linkedin det senaste året
• 2 procent har använt Clubhouse och Houseparty det senaste året
• 2 av 10 har använt Twitter det senaste året
• Drygt 2 av 10 har använt Pinterest det senaste året
• 95 procent av alla internetanvändare 8 år eller äldre använder sociala medier.
• Flashback har haft fyra gånger fler besökare än Familjeliv det senaste året
E-handel
De flesta i Sverige handlar på nätet, och många har hört talas om begrepp som “live shopping” och “social shopping”.
Fler stadsbor än landsbygdsbor e-handlar, och färre födda utanför Sverige handlar på nätet jämfört med genomsnittet.
• 9 av 10 e-handlar år 2021
• I princip alla som är födda på 60-talet eller senare handlar på nätet.
• Endast 4 av 10 av de som är födda på 1920- och 30-talet e-handlar och drygt 6 av 10 av 40-talisterna.
• Nära 2 av 10 har börjat e-handla de senaste tre åren
• Nära 2 av 3 pensionärer e-handlar år 2021.
• 4 av 10 känner till “live shopping” på nätet
• Fler än 4 av 10 känner till “social shopping” på nätet
• 3 procent har köpt eller sålt kryptovaluta det senaste året
• 1 av 10 betalar dagligen med Swish
• Nära hälften använder mobilt Bank-id varje dag
Oro över insamling av personlig data
9 av 10 känner oro över att utländska myndigheter ska samla in och använda ens personliga data. Det finns också en utbredd oro för att ens digitala vårdjournal ska läsas av obehöriga och för att det som står på internet inte är sant.
• Hälften av internetanvändarna känner stor oro för att utländska myndigheter samlar in data om dem
• 4 av 10 internetanvändare känner stor oro för att storföretag samlar in data om dem
• 4 av 10 internetanvändare känner stor oro över att deras digitala vårdjournal ska läsas av någon obehörig
• 2 av 5 av de äldsta aldrig har hört talas om digital källkritik
• Att var fjärde internetanvändare inte kan ändra sina cookie-inställningar på egen hand
Informationen kommer från Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och internet 2021”. Vill du läsa den i sin helhet kan du ladda ner den HÄR