tavla-pa-sociala-medier-Amarilla

Vad gäller vid marknadsföring i sociala medier

Har ni koll på vilka regler som gäller för marknadsföring i sociala medier eller vad era anställda skriver om företaget i sina privata kanaler?

Så här i Black Friday- och juletider dyker det upp mängder av erbjudanden och tävlingar i olika kanaler, men vi ser många företag som inte följer reglerna och därmed riskerar att dömas av konsumentverket eller få sitt konto stängt av Facebook.

När du marknadsför en produkt eller tjänst i bloggar, Youtube, Facebook eller i andra sociala medier måste det tydligt framgå att det är reklam. Reglerna är samma oavsett om reklamen görs i sociala medier, tv eller tidningar.

Om ett inlägg betraktas som marknadsföring ska inlägget reklammarkeras för att konsumenterna direkt ska förstå att det handlar om reklam. Att skriva “i samarbete med”, som vi ofta ser, är inte en tillräcklig reklamidentifiering och med den formuleringen riskerar du att stämmas av konsumentverket. Vi rekommenderar i stället att texten alltid inleds med “reklam för [företag]”, det kan ibland även vara bra att bilden innehåller en text eller stämpel som visar att det rör sig om marknadsföring.

Marknadsföringslagen ställer krav på att mottagaren ska kunna lita på att marknadsföringen är sann och inte vilseledande. Det är både företaget som säljer produkterna och andra som hjälper till att marknadsföra produkterna som är ansvariga för att reglerna i marknadsföringslagen följs. En influencer ansvarar alltså för de reklaminlägg som publiceras i influencerns sociala mediekanaler.

Socialmedia-policy till alla anställda

Många lyfter fram produkter eller tjänster från företaget där de arbetar, och det är förstås roligt att ha stolta medarbetare, men inläggets utformning kan göra att det kan klassas som reklam till och med då det ligger på den anställdes privata sociala medie-kanal och då måste det markeras som reklam även där.

Vi rekommenderar att alla företag har en policy till företagets anställda med information om vad som gäller.

Här kan du ladda ner Konsumentverkets vägledning för marknadsföring i sociala medier

Facebooks tävlingsregler

Visste du att ”dela- och taggatävlingar” på Facebook inte är tillåtet?

Och visste du att Facebookägda Instagram inte har samma regler som Facebook?

För att skapa engagemang och räckvidd på Facebook och Instagram är det populärt att anordna tävlingar, men vi ser att många företag inte gör det på rätt sätt och följer inte Facebooks regler, vilket i värsta fall kan medföra att kontot blir avstängt, och bryter du mot skatteregler kan det få andra konsekvenser.

Lotterilagen upphävdes 2019 och en ny spellag infördes. Det gjorde reglerna enklare eftersom det inte längre är någon skillnad på tävlingar och lotterier, vilket tidigare var fallet. Du kan därmed arrangera slumpmässiga tävlingar med vinster i potten så länge vinsten i sig inte är pengar.

Facebook har egna regler för tävlingar och kampanjer, dels hänvisas till gällande lagstiftning, och för tävlingar i Sverige gäller fortfarande att vinnare kan bli skyldiga att betala en vinstskatt, vilket du i tävlingen måste informera om.

Tävlingar på Facebook

Det här är några av Facebooks regler som du behöver tänka på när du anordnar en tävling:

  • Du får inte be deltagarna om att dela inlägget eller sidan och inte heller får du be deltagarna att tagga sina vänner för att delta. Man får helt enkelt inte utnyttja individers flöden och vänskapsrelationer (andra regler gäller för Instagram).
  • Den som deltar i en tävling på Facebook måste ha en fullständig profil
  • Det måste framgå att Facebook inte har något med tävlingen att göra
  • Du måste, enligt Facebook, följa de officiella lagar och regler som gäller i landet.

Tips för en lyckad tävling

Här är några tips för att göra en tävling på regelrätt sätt

  • Skriv ett start- och slutdatum för tävlingen
  • Skriv var och när vinnaren presenteras
  • Förtydliga om det finns en jury som utser vinnaren
  • Skriv var priset hämtas ut och om frakt ingår eller inte
  • Meddela att det tillkommer eventuell skatt på vinsten

Här kan du läsa mer om Facebook och Instagrams tävlingsregler:

Facebooks tävlingsregler

Instagrams tävlingsregler

Tänk på att hålla dig uppdaterad då dessa regler och riktlinjer kan uppdateras och förändras.

hello-yellow-nyhetsbrev

Vad kul att du vill prenumerera
på vårt nyhetsbrev.

Vi ser fram emot att få dela med oss av nyheter och bjussiga tips till dig. 

hello-yellow-nyhetsbrev

Vill du lära dig något nytt?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Vi delar med oss av nyheter och bjussiga tips.