Alla hjärtans dag


Vi har precis landat i 2022 när det är dags att rivstarta året med en kärleksbomb. På måndag är det Alla hjärtans dag och oavsett vad man tycker om denna högtid, som är rätt ny i Sverige trots sitt medeltida ursprung, kan det vara idé att ge lite extra omtanke till de vi har runt […]
Skillnaden mellan marknadsplan och aktivitetsplan


Det är lätt att blanda ihop marknadsplan med aktivitetsplan så därför har Amarilla valt att reda ut begreppen. Vi bjuder dessutom på mallar – längst ner på sidan hittar du mallarna som du kan använda för att skapa en marknadsplan och aktivitetsplan till ditt företag. Marknadsplan eller marknadsföringsplan?En del kallar det marknadsplan och andra kallar […]
Att göra en SWOT-analys


En SWOT-analys är ett företagsstrategiskt hjälpmedel som hjälper dig att få en helhetssyn på företaget. Man kan göra den själv, med så opartiska ögon som bara möjligt. Man kan ta hjälp av kundundersökningar där man får hintar om vad man är bra respektive dålig på. Kundtjänst brukar ha bra koll på återkommande klagomål. Och klagomål, […]
Vad gäller vid marknadsföring i sociala medier


Har ni koll på vilka regler som gäller för marknadsföring i sociala medier eller vad era anställda skriver om företaget i sina privata kanaler? Så här i Black Friday- och juletider dyker det upp mängder av erbjudanden och tävlingar i olika kanaler, men vi ser många företag som inte följer reglerna och därmed riskerar att […]
90-talisterna är flitigast på sociala medier


Vi lever en stor del av vårt liv digitalt. Vi umgås, handlar, träffar nya kompisar och arbetar via nätet. Vi bär dessutom det digitala livet med oss. För oss på Amarilla är det viktigt att veta var olika målgrupper finns och hur de rör sig i det digitala landskapet för att vi ska kunna hjälpa […]
QR-kodens comeback


Har ni tänkt på vilket uppsving det blivit för QR-koden? Den har funnits med oss länge men det är först nu vi börjar se de pixliga, fyrkantiga koderna dyka upp på allt fler ställen. Systemet uppfanns 1994 av Denso Wave, ett japanskt dotterbolag till Toyota, som tog fram det för att spåra fordon och fordonsdelar […]
Behöver ditt varumärke ny energi


Din logotyp är inte detsamma som ditt varumärke, men det visste du säkert redan. Varumärket är upplevelsen du ger dina kunder när de gör affärer med dig. Det är även upplevelsen företaget ger sina medarbetare. Vad berättar de för sina vänner, kollegor och familjen när de pratar om dig? Känner de glädje, tillfredsställelse, motivation eller […]
Vad innebär kvantitativa och kvalitativa mål


Att sätta mål är viktigt för att veta vart vi vill nå och få alla att arbeta mot samma mål. När vi på Amarilla upprättar en kommunikationsplattform brukar vi vilja titta på företagets marknadsplan, om en sådan finns, för att få veta vilka mål som finns uppsatta för att kommunikationsplattformen ska skapa affärsnytta. När du […]
Lär känna Jessica


Säg hej till Jessica Jessica Bublies är content manager på Amarilla och en entreprenör med lång erfarenhet av marknadsförings- och kommunikationsfrågor. Hon är en stjärna på SEO, copywriting och att skriva texter som berör. Med sin långa erfarenhet är hon också en fena på visuella identiteter, marknadsförings- och kommunikationskoncept samt strategi för såväl varumärkesresan som […]
Lär känna Mimmi


Säg hej till Mimmi, graphic designer på Amarilla. Med ett stilsäkert öga för färg och form är hon byråns stjärna inom grafisk design för både print och web. Snabb som en gasell i allt hon tar för sig, utan att göra avkall på resultatet förstås. Mimmi har många strängar på sin lyra och flyger dessutom […]