Hur ska du bäst investera dina marknadsföringspengar? Det beror förstås på vad du har för erbjudande, vara och/eller tjänst. Det beror också på vad syftet med din marknadsföringsinsats är (sprida varumärkeskännedom, få fler följare, sälja mer av en viss produkt, utbildning av ert erbjudande och så vidare). Här kommer – utan inbördes ordning – fem tips på saker vi tycker är bra att ha koll på och att investera i.
Tänk alltid målgrupp. Det kan inte sägas tillräckligt ofta. Håll koll på din målgrupp. Vilka vänder du dig till? Vad är de intresserade av? De är kanske inte superintresserade av att ni slog omsättningsrekord förra månaden eller att ni är trippelA-krediterade. Om ni nu inte är ett börsnoterat företag och er primära målgrupp är aktiemäklare, banker och försäkringsmäklare. Då är det relevant information för målgruppen. Men om er primära målgrupp är t.ex. hundägare, då kommer de antagligen att uppskatta information och erbjudanden som de kan relatera till. Kanske handlar det om att bygga ut webben med artiklar som tilltalar hundägare? Hur blir min hund lycklig i bilen? Hur vet jag vilken försäkring jag ska välja? Vilken hundsäng är bäst? Eller så kanske ni ska finnas på plats hos återförsäljarna och demonstrera kloklippning med er nya klotång? Samtidigt som ni marknadsför klotången i sociala medier, tv och utvalda tidningar? Som sagt. Tänk alltid målgrupp när ni investerar i marknadsföring.
Ha en plan. Det låter kanske tråkigt men en plan tillika strategi underlättar processen. Är ni ett företag där det händer mycket är det kanske bäst att göra en plan för två-tre månader men lämna luft för händelser som kan dyka upp. Är ni under tidspress kanske ni bör kika på en halvårsplan men skissa upp hela året grovt. Glöm inte att involvera olika avdelningar på företaget när ni gör planen för att få med helheten ni erbjuder. Mässor, nyhetsbrev, broschyrer, sociala medier, tv, radio, press – samordna arbetet för att knyta ihop säcken ordentligt och få en röd tråd.
SEO. Har du inte använt dig av SEO (Search Engine Optimization eller på svenska, sökmotoroptimering) är det verkligen hög tid att göra det. SEO-titlar och Metabeskrivningar hjälper sökmotorn (Google t.ex.) att hitta ditt företags webbplats när någon söker efter en fras/sökord på internet. Det är SEO-titeln och metabeskrivningen som avgör hur du syns i sökmotorresultatet och därmed också avgör hur webbplatsen rankas. Själva SEO:n syns inte utan ligger dold på varje sida som utgör din webbplats.
Vi vurmar för magasinet. Det är ett perfekt sätt för ett företag att nå ut med nyheter, information, kunskap och varumärkesbyggande åtgärder. Har du inget – skaffa ett! Du bestämmer själv vad magasinet ska innehålla och du har oftast betydligt mer att berätta än vad du tror. Personporträtt, kundcase, mässdeltagande, investeringar, lanseringar, intervjuer, utbildning … innehållslistan kan göras lång. Ett företagsmagasin skapar trovärdighet och stärker varumärket om innehållet i magasinet motsvarar målgruppens förväntningar. För det är också en sak att ta med sig. För vem görs magasinet? Tänker du målgrupp även här så får du med dig mycket användbart content till webb, nyhetsbrev och sociala medier.
Investera i dina USP:ar. Varför ska din målgrupp handla av dig? Omvandla svaret på frågan till marknadsföring. En USP (Unique selling point) är den unika egenskap som skiljer ditt erbjudande ifrån dina konkurrenters. Har du svårt att hitta en eller flera USP:ar? Då är det där du ska lägga krutet. Svaret blir en del av er kommunikationsplattform och värdefull information i marknadsföringsarbetet.
Lycka till!