Konsten att skriva bra nyhetsbrev

Så skriver du intressanta nyhetsbrev

Hur skriver man intressanta nyhetsbrev? Är det ens värt att skicka nyhetsbrev? Är det en effektiv marknadsföringskanal? Ja det tycker vi Amarillor. Om det görs på rätt sätt.

Enligt e-postplattformen MailChimp öppnar 1 av 5 sina nyhetsbrev och det är förstås ganska nedslående. Det betyder att det finns på tok för många nyhetsbrev som är ointressanta för mottagaren, vilket är slöseri med både tid och pengar. Men. Om det görs på rätt sätt är det en effektiv kanal för att både sälja mer och skapa en närmare relation mellan ditt företag och dina prenumeranter.

Här bjussar vi på några tips för att dina nyhetsbrev ska bli intressanta(re) att läsa.

Mer innehåll och mindre sälj
Content marketing bygger på principen att innehållet ska vara av värde för mottagaren. Tänk på det när du skapar ditt nyhetsbrev eller funderar kring innehåll. Vad är intressant för mottagaren? Lägg fokus på målgruppens behov och sätt dina egna behov åt sidan, eller vinkla innehållet så att det du berättar är relevant för mottagaren.

Håll det lätt, luftigt och enkelt
Hur många gånger har du inte fått ett nyhetsbrev och tänkt att jag läser det senare …  A och O är att hålla informationen kort. Ge mottagaren möjlighet att snabbt få en överblick. Länka nyheten till mer fördjupande information på din hemsida, så ökar du chanserna till läsning.

Ämnesraden
För att ens få en chans till att mottagaren ska öppna ditt nyhetsbrev gäller det att snabbt förmedla det viktigaste och samtidigt skapa nyfikenhet. Ämnesraden och preheadern är därför superviktiga.
Här kan du med fördel göra A/B-tester på olika rubriker när du skickar ut ditt nyhetsbrev så du vet vilken rubriktyp som skapar högst öppningsfrekvens.

Innehållet
Ja, vad skriver man i ett nyhetsbrev för att mottagaren ska vilja läsa det?
Som med allt content/innehåll handlar det om att skriva det som mottagaren är intresserad av och hittar ett mervärde i. Erbjuder ditt företag många olika produkter och tjänster så se till att ha ett nyhetsbrev där mottagaren kan kryssa i vilken typ av innehåll som intresserar. På så sätt riskerar du inte att skicka något ointressant som kan leda till att mottagaren väljer att avprenumerera.

Skapa mervärde
Varför ska man prenumerera och läsa nyhetsbrev från ditt företag? Vad gör er så intressanta att någon aktivt klickar ”Ja, jag vill prenumerera”? Här gäller det förstås att sticka ut, vara bjussiga (bjussiga är ett av Amarillas kärnvärden förresten), ge intressanta tips, råd och erbjudanden som gör att de vill fortsätta läsa det ni skickar ut.

Ha en tydlig CTA
Vad vill du att mottagaren ska göra när de läst ditt nyhetsbrev? Vill du att de ska köpa något? Ska de anmäla sig till ett event ditt företag anordnar? Ska de ladda ner mer information om en nyhet ni vill presentera? Se till att ditt nyhetsbrev innehåller en tydlig knapp för detta, en så kallad Call to Action (CTA), som tydligt beskriver vad man ska göra ”Ladda ner här”, ”Anmäl dig”, ”Köp” etc. Det gör att nyhetsbrevet inte blir så långt och du kan enkelt mäta om detta är något som engagerar mottagaren och om de klickar sig vidare.

Mäta och följa upp
Nyhetsbrev är mätbara, det är bra. Om du märker att öppningsfrekvensen är låg är det bara att testa sig fram och se vad som fungerar bäst. Man brukar säga att en öppningsfrekvens på 20–25 procent är bra, men allt beror förstås på vilken bransch du är i.

Enligt MailChimp beror en låg öppningsfrekvens oftast på att ämnesraden inte är intressant nog, din e-postlista består av flera olika målgrupper eller att du skickar för få eller för många nyhetsbrev.

Hur ofta ska man skicka nyhetsbrev?
Hur ofta du ska skicka nyhetsbrev beror förstås på bransch och vilka resurser ditt företag har.
Om du skickar för sällan kanske mottagaren inte kommer ihåg varför de börjat prenumerera på nyhetsbrev från ditt företag. Om du skickar för ofta är risken stor att du hamnar i papperskorgen eller till och med upplevs som spam.
Vårt tips är att börja med en gång i månaden och sedan kan du prova att skicka oftare. Huvudsaken är att du hinner skriva riktigt bra och intressant content.

Redaktionsråd
Vill du ha hjälp att komma i gång med nyhetsbrev eller behöver ditt företag ta ett omtag och få ny inspiration och idéer för att nå ut?
Förutom att vi på Amarilla förstås hjälper våra kunder att skriva nyhetsbrev, så kan vi även hjälpa till med en contentplan. Genom ett redaktionsråd diskuterar vi tillsammans vad ni har för mål, vad som har fungerat bra tidigare (om ni har nyhetsbrev idag), idéer på innehåll osv. Därefter tar vi fram en contentplan och en idébank. Så använd oss gärna som bollplank.

hello-yellow-nyhetsbrev

Vad kul att du vill prenumerera
på vårt nyhetsbrev.

Vi ser fram emot att få dela med oss av nyheter och bjussiga tips till dig. 

hello-yellow-nyhetsbrev

Vill du lära dig något nytt?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Vi delar med oss av nyheter och bjussiga tips.