Amarilla-visitkort-QR-kod

QR-kodens comeback

Har ni tänkt på vilket uppsving det blivit för QR-koden? Den har funnits med oss länge men det är först nu vi börjar se de pixliga, fyrkantiga koderna dyka upp på allt fler ställen.

Systemet uppfanns 1994 av Denso Wave, ett japanskt dotterbolag till Toyota, som tog fram det för att spåra fordon och fordonsdelar under tillverkningen.

I Sverige började man prata om QR-koder runt 2011, men det blev aldrig någon riktig hit. Tappra försök gjordes, framför allt av marknadsförare som ville bevisa att man hängde med, och vi kunde se QR-koder på förpackningar, annonser och på skyltar i matbutiker. På den tiden behövde man ladda ner en app för att kunna läsa QR-koder och motståndet att göra det blev större än nyfikenheten om vad som fanns bakom den. 

Sedan ett par år tillbaka kan QR-koder läsas direkt av mobilkameran. Det tillsammans med pandemin, då kraven på kontaktlös teknik ökat, har gett QR-koden en ny renässans. Hur smidigt är det inte att exempelvis gå på restaurang och skanna en QR-kod för att läsa menyn, beställa mat och betala.

Vad är fördelarna

En QR-kod kan innehålla mycket mer information än en streckkod, vilket var anledningen till att den togs fram från första början. Då streckkoderna kräver en speciell teknik för att läsa och tolka, kan QR-koder läsas av smarttelefoner och digitalkameror, vilket gör dem mer användbara i exempelvis marknadsföringskampanjer. De används också för säkrare inloggning i internetbanken via BankId och vid betalningar, på fraktsedlar med mera.

Kina långt fram i utvecklingen

Swish är ledande inom mobila betalningar och de uppger att 85 procent av svenskarna har använt QR-koder. Detta kan jämföras med 55 procent i början av 2019. 

65 procent har använt dem som Swish-betalning, jämfört med 30 procent under 2019. Det har alltså blivit en rejäl förändring. Men Sverige är fortfarande långt efter Kina som är det land som kommit längst i utvecklingen. Där betalar hela 85 procent av befolkningen med QR-koder. 

QR-koder i marknadsföring

Ur marknadsföringsperspektiv är QR-koden intressant. Via koden på en förpackning, en skylt eller en annons exempelvis, kan du skicka mottagaren vidare till din digitala plattform för att ge dem mer information, vilket är väldigt kostnadseffektivt. På så sätt finns möjlighet att få statistik på hur många som skannat din kod, var de befinner sig geografiskt och vilken enhet de använt.

Men för att inte göra samma misstag som 2011, då QR-koden inte blev någon hit, gäller det som alltid att fylla informationen med ett värde. Först ska det se lockande ut för att nyfikenheten ska väckas att vilja skanna koden. Och väl inne ska den ge mottagaren ett mervärde. Så även om det är gratis och enkelt att skapa en QR-kod krävs tanke och syfte bakom, precis som med all marknadsföring.

QR betyder quick respons – snabbt svar helt enkelt

hello-yellow-nyhetsbrev

Vad kul att du vill prenumerera
på vårt nyhetsbrev.

Vi ser fram emot att få dela med oss av nyheter och bjussiga tips till dig. 

hello-yellow-nyhetsbrev

Vill du lära dig något nytt?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Vi delar med oss av nyheter och bjussiga tips.