Din logotyp är inte detsamma som ditt varumärke, men det visste du säkert redan.
Varumärket är upplevelsen du ger dina kunder när de gör affärer med dig. Det är även upplevelsen företaget ger sina medarbetare. Vad berättar de för sina vänner, kollegor och familjen när de pratar om dig? Känner de glädje, tillfredsställelse, motivation eller vilken relation har de till varumärket och det viktigaste av allt, vilken relation vill du att de ska ha.
Ditt varumärke är relationen du har till din publik, hur de känner och tänker om ditt företag. Frågan är vad du har för strategi för att styra deras tankar och känslor. Med en bra varumärkesstrategi har du möjlighet att berätta din historia på ditt sätt och därmed skilja dig från konkurrenterna genom att ge ditt företag en stark identitet.
Tänk på hur du själv agerar som konsument. Varför väljer du just den produkten framför den andra, trots att de är likvärdiga i både kvalitet och pris? Den du väljer kanske till och med är dyrare men ändå är det ett självklart val för dig. Ibland betalar vi för tjänster eller produkter av bekvämlighet för att de finns nära tillhands eller så är det i brist på alternativ på marknaden. Om det finns flera företag att välja på, med liknande utbud, vad är det då som gör att du väljer just den här produkten från detta företag?
Detsamma gäller hur du attraherar medarbetare? Vill du att människor ska arbeta med dig bara för att det inte finns någon annan att arbeta med? Eller vill du att de ska välja dig framför flera andra företag eftersom du kommer att ge dem en bra upplevelse?
Hör av dig till oss om ditt varumärke behöver ny energi.