I Sverige finns det i runda slängar 600 000 aktiebolag (Källa: SCB). Har du tänkt på att de allihop har samma mål? Branschtillhörigheten spelar ingen roll och inte heller bolagets storlek. Alla företag vill tjäna pengar på sin affärsidé.
Amarilla listar 5 saker som skapar ett lönsamt företag Vad ska man tänka på när man vill att företagets varumärke ska synas och bli framgångsrikt? Det är ingen raketforskning utan det handlar om att lägga en genomtänkt grund för företaget. Här listar vi på Amarilla 5 saker som ligger till grund för att skapa ett lönsamt företag. Tänk på att det inte räcker att skapa underlaget – du behöver aktivt arbeta med grunderna. Varje dag!
1. Affärsidé
Börja med att formulera en tydlig och bra affärsidé. Vad ska du sälja och till vem? Om det är möjligt – väv gärna in det som gör företaget speciellt.
Inspiration, McDonald’s: Vi ska vara våra kunders favoritplats och favoritsätt att äta och dricka.
2. Vision
Tänk stort! Om du fick tänka helt fritt och strunta i vad som är genomförbart eller inte – vad skulle du vilja att företaget uppnådde på sikt? Bli bäst i världen på det ni gör? Bli globala? Vad du än önskar så tänk på att visionen ska ge en tydlig bild på vart du är på väg och varför. Visionen finns där för att påminna dig om nivån av kvalitet som krävs.
Inspiration, Volvo: Vi ska vara världens mest eftertraktade och framgångsrika bilmärke i premiumklassen.
3. Mission
Ditt företags mission ska visa vad ni gör och levererar för att visionen ska nås.
Inspiration, Google: Vi ska organisera världens information och göra den universellt tillgänglig och användbar.
4. Logotype
När du har ett godkänt och registrerat företagsnamn och har satt samman en affärsidé, vision och mission – då är det dags att fundera på logotypen. En logga är ett grafiskt varumärke som i många fall består av både en ikon (symbol) och en ordbild i form av företagsnamnet.
Några av världens mest kända logotyper:
5. Grafisk manual
En grafisk manual är viktig för företaget eftersom den ser till att allt ser enhetligt ut oavsett var du ser företaget – på webben, i tryck eller någon annanstans. Manualen innehåller riktlinjer för hur logotypen, färgerna, typsnitten och andra designelement ska användas. Detta hjälper till att hålla varumärket igenkännbart och proffsigt. Dessutom blir det enklare för designers och marknadsförare att göra sitt jobb eftersom de har tydliga regler att följa.
Lycka till med ditt nya företag eller omtaget på ditt befintliga! Kör du fast finns vi här som bollplank 💛
Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Vi delar med oss av nyheter och bjussiga tips.